PREDIAGNOSTISCHE FASE
Wanneer er een vermoeden is van ADHD bij het kind of de jongere zijn er verschillende volgende stappen mogelijk. Afhankelijk van de sterkte van het vermoeden en de impact op de ontwikkeling en het functioneren, kan er gekozen worden om het kind direct door te verwijzen naar gespecialiseerde tweedelijnszorg voor verdere diagnostiek en hulp.2,3
Bij meer twijfel kan ook afgewogen worden om eerst een evaluatieperiode (watchful waiting) van een tiental weken in te stellen alvorens een beslissing tot doorverwijzing te nemen.2
In afwachting van een doorverwijzing of tijdens de evaluatieperiode kunnen er al een aantal aanpassingen in het dagelijks leven geadviseerd worden door de eerstelijnshulpverlener. In de tabel hieronder vind je een overzicht van een aantal zaken die al verder uitgewerkt kunnen worden.
COMORBIDITEIT - DIFFERENTIAAL DIAGNOSE | |
Lichamelijke aandoeningen | Algemeen gezondheidsbilan en -onderzoek |
Vermoeden psychosociale of psychische problemen of psychiatrische stoornis | 1. contacteer eventueel andere betrokken hulpverleners voor overleg en taakverdeling 2. screenen voor eventuele comorbiditeiten10 of differentiaaldiagnoses |
IMPACT OP FUNCTIONEREN | |
School | 1. Inschakelen CLB 2. Toepassen verhoogde zorg (zie www.prodiagnostiek.be) |
Gezin: Opvoedings- en ouder-kind relatieproblemen | 1. Generieke opvoedingsondersteuning 2. Generieke oudertraining |
Leeftijdsgenoten | CLB of zorgleerkracht: sociogram in de klas |
Vrije tijd | Beschrijving functioneren vragen |
Zelfbeeld | Breng in kaart aan de hand van vragenlijst |
ALGEMENE LEVENSSTIJL | |
Beweging | Check mogelijkheden om meer beweging in te lassen |
Slaap | Check slaaphygiƫne |